Μετεωρολογία

Μέχρι ποιό ύψος πετούν τα αεροπλάνα

Γιατί πετούν στην Τροπόσφαιρα. Τι γίνεται με τις καταιγίδες. Αεροχείμαρροι.

Μέχρι ποιό ύψος πετούν τα  αεροπλάνα; Συνήθως πετούν σε ύψος 23.000 με 26.000 πόδια. Εάν ανέβουν πιό ψηλά  θα χρειαστεί να κάψουν περισσότερα καύσιμα αλλά ενδεχόμενα και να καθυστερήσουν γενικώτερα.

Πάντα στόχος των πιλότων είναι το ύψος που πετούν το αεροπλάνο που πιλοτάρουν, δηλαδή η επιλογή υψομέτρου, να γίνεται με βάση τις επιδόσεις του αεροπλάνου.  Ετσι θα πετύχουν την οικονομικότερη κατανάλωση καυσίμου μέχρι να ολοκληρωθεί ένα ταξίδι. Ευνόητο είναι οτι για ό,τι σχεδιάσουν οι πιλότοι απαιτείται έγκριση υλοποίησης.

Σε κάποιες πτήσεις τα αεροπλάνα συναντούν τα μαύρα σύννεφα ή αλλοιώς cumulonibus. Αυτές οι πτήσεις είναι κυρίως κοντά στον Ισημερινό όπου συναντιούνται οι άνεμοι απο το βόρειο και το νότιο ημισφαίριο. Εκεί, σε περίπτωση καταιγίδας, η βροχή μπορεί να μοιάζει με καταρράκτη και το χαλάζι σαν το μπαλάκι του τένις. Εντονότατοι κεραυνοί αλλάζουν απότομα τη θερμοκρασία του αέρα. Οι έντονοι άνεμοι που πνέουν επίσης δυσκολεύουν κατά πολύ τις πτήσεις.

Τι γίνεται με τις καταιγίδες.

Σε  περιπτώσεις καταιγίδας ο πιλότος δεν μπορεί να τη ξεπεράσει πετώντας από πάνω της. Οι καταιγίδες    εκτείνονται μέχρι ύψος 15 χιλιόμέτρων. ΄Ενα αεροπλάνο δεν πετά πάνω από 12,6 χιλιόμετρα γιατί θα χάσει την στήριξη που του παρέχει ο αέρας εφόσον πιό ψηλά είναι πιό αραιός. Τα αεροπλάνα γενικώτερα προσπαθούν να κινούνται στα ανώτερα όρια της Τροπόσφαιρας εφόσον οι αεροκινητήρες τους αποδίδουν καλύτερα και οικονομικότερα σε χαμηλές σχετικά θερμοκρασίες.

Αεροχείμαρροι.

Ενα αεροπλάνο μπορεί να κινείται ακόμα πιο χαμηλά. Σε αυτή την επιλογή η πυκνότερη ατμόσφαιρα με τις μεγαλύτερες τριβές αναγκάζει το αεροπλάνο να καταναλώνει περισσότερα καύσιμα. Και αυτό το απεχθάνονται οι αεροπορικές εταιρείες. Μάλιστα, στα πλαίσια εξοικονόμισης καυσίμων, οι πιλότοι εκμεταλλεύονται  τους λεγόμενους αεροχειμάρρους δηλαδή τις μάζες αέρα που κινούνται με μεγάλες ταχύτητες, κάτι σαν οριζόντια ποτάμια μέσα στην ατμόσφαιρα. Ετσι καταφέρνουν να κινούνται γρήγορα και οικονομικότερα.

Στον εναέριο χώρο της Ελλάδας τα αεροπλάνα γενικά πετούν σε ύψος 23.000 ποδών. Στις ευρωπαϊκές και υπερατλαντικές διαδρομές ξεπερνούν λίγο τα 30.000 πόδια, δηλαδή περίπου τα 10,5 χιλιόμετρα.

Λίγα για την Τροπόσφαιρα.

Αν υποθέσουμε οτι ανεβαίνουμε κάθετα στην ατμόσφαιρα θα βρεθούμε στον αέρα και στις μεταβολές του, αυτό δηλαδή που ονομάζουμε καιρό. Αυτή η αέρια μάζα που περιβάλει τη γή, ονομάζεται Τροπόσφαιρα. Εχει σχήμα σαν όρθιο πεπόνι εφόσον κοντά στους πόλους φτάνει στα 11 χιλιόμετρα ενω κόντα στον Ισημερινό φτάνει το ύψος των 17 χιλιομέτρων.

Κάθε χιλιόμετρο απομάκρυνσης από τη γή έχει σαν αποτέλεσμα τη  μείωση της θερμοκρασίας κατά 6,5 βαθμούς. Στα όρια όμως της Τροπόσφαιρας με τη Στρατόσφαιρα αρχίζει το αντίστροφο: η θερμοκρασία ανεβαίνει και πάλι. Αυτό το όριο μεταξύ Τροπόσφαιρας και Στρατόσφαιρας ονομάζεται τροπόπαυση, αλλά δεν είναι σαφώς καθορισμένο. Ως προς τις καταιγίδες μπορεί αυτές να συμβαίνουν στην Τροπόσφαιρα  αλλά μπορεί να έχουν διαχυθούν και στο κάτω άκρο της Στρατόσφαιρας..

Ας απολαύσουμε για λίγο μιά πτήση πάνω απο σύννεφα (Πηγή: www.youtube.com/watch/v=kG_6U_Fi1Tw)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close