Περιβάλλον

Αεροψεκασμοί ή ίχνη συμπύκνωσης.

Τελικά "μας ψεκάζουν" ή πρόκειται για φυσικό φαινόμενο;

Η έκφραση «μας ψεκάζουν» έχει γίνει εδώ και αρκετό κάτι που λέμε μεταξύ σοβαρού και αστείου. Έχουμε καταλάβει όμως εάν πρόκειται τελικά για αεροψεκασμούς για κάποιο σκοπό ή μήπως είναι απλά ίχνη συμπύκνωσης;

Ξεκινώντας απο την ετυμολογία της λέξης.

Οι αεροψεκασμοί αφορούν σε υποτιθέμενους ψεκασμούς με χημικά, άρα “μας ψεκάζουν”! Ο διεθνής όρος ειναι  chemtrails ( κεμτρέιλ) από τη συνένωση των αγγλικών λέξεων chemical = χημικό και trail= ίχνος. Οι εικόνες όμως των σωματιδίων πάγου που σχηματίζονται από τις εκπομπές των αεριωθούμενων αεροπλάνων, ήτοι τα ίχνη συμπύκνωσης, είναι κάτι άλλο. Στη περίπτωση των ιχνών συμπύκνωσης, ο διεθνής όρος είναι contrails (κόντρειλς) ομοίως από τη συνένωση των λέξεων condensation = συμπύκνωση και trail. Ετσι λοιπόν κατ΄αρχάς καταλαβαίνουμε οτι τα contrails εκλαμβάνονται ως chemtrails.

Aναδρομή.

Τα ίχνη των αεροπλάνων ( contrails ) εχουν ήδη παρατηρηθεί από το 1918. Τότε εντυπωσιάζαν, δημιουργούσαν απορίες που κράτησαν για δεκαετίες αλλά μέχρι εκεί. Περίπου δυό χρόνια αργότερα ανάλογα ίχνη συνδέθηκαν με τη θεωρία διέλευσης κομήτη. Πιο μετά, στη δεκαετία του ’50, οι «περίεργοι» αυτοί σχηματισμοί ερμηνεύτηκαν ως εμφάνιση των UFO, θεωρίες εξωγήινων και τα συναφή. Τέλικά φτάνουμε στη δεκαετία του ’90 οπότε αρχίζουν οι υποθέσεις ψεκασμών από τις κυβερνήσεις.

Η πεποίθηση οτι «μας ψεκάζουν» μάλλον βρήκε βάση εξ αιτίας της ρύπανσης της ατμόσφαιρας από βιομηχανικούς ρύπους, από ρύπους οχημάτων, τυπικές πτήσεις αεροπλάνων, αεροψεκασμούς φυτοφαρμάκων και πόσα άλλα. Και βέβαια όλοι αυτοί οι ρύποι μεταφέρονται σε μεγάλες αποστάσεις μέσω των ανέμων. Ωστόσο υπάρχουν άτομα που θεωρούν οτι η υποτιθέμενη απελευθέρωση χημικών γίνεται για τη διαχείριση της ηλιακής ακτινοβολίας, τον έλεχγο των πληθυσμών ή  του καιρού κα.

Επίσημες θέσεις φορέων.

Σε σχέση με τα παραπάνω η επιστημονική κοινότητα δεν σταματά να επαναλαβάνει οτι δεν μας ψεκάζουν αλλά πρόκειται για απλή φυσική.

  • Στο Ηνωμένο Βασίλειο το αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος δήλωσε οτι τα chemtrails  (κεμτρειλς) δεν ειναι επιστημονικά αναγνωρισμένα.
  • Στην Ελλάδα, το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας εχει αναφέρει σε επίσημη ανακοίνωση οτι αυτή η συμπύκνωση των υδρατμών των καυσαερίων είναι απλά φυσικό φαινόμενο και
  • Από το Πολυτεχνείο Κρήτης μιλούν για ρύπους στο Αιγαίο που προέχονται όμως από τις αστικές και βιομηχανικές περιοχές της Ευρώπης και των Βαλκανίων αλλά όχι από αεροσκάφη.

Πως δημιουργούνται τα ίχνη.

Η ποσότητα νερού από την εξάτμιση του κινήτηρα των αεροπλάνων ψύχεται στις θερμοκρασίες των μείον 36 βαθμών που υπάρχει στα μεγάλα ύψη. Με τη ψύξη δημιουργούνται κρύσταλλοι πάγου που φαίνονται σαν συνέχεια της ουράς του αεροπλάνου. Αυτοι οι κρύσταλλοι, τα ίχνη δηλαδή των συμπυκνωμένων υδρατμών επιρρεάζονται απο τη σχετική υγρασία και τα ρεύματα αέρα. Το αποτέλεσμα είναι τα ίχνη συμπύκνωσης άλλοτε να  παραμένουν για ώρες και άλλοτε να αραιώνουν και να διαλύονται πιό γρήγορα ή αμέσως.

Σχετικά με τα σχήματα που βλέπουμε έχουμε:

  1. Διακεκκομένο ίχνος :Τα ίχνη συμπύκνωσης όπως αναφέρθηκε παραπάνω δημιουργούνται σε συγκεκριμένες συνθήκες θερμοκρασίας αλλά και υγρασίας. Οπότε όταν αυτές οι δύο συνθήκες υγρασίας και υγρασίας μεταβάλονται καθώς ένα αεροπλάνο συνεχίζει να πετά τότε μεταβάλεται και το ίχνος. Το αποτέλεσμα θα είναι το ίχνος να χάνεται εντελώς ή αντιθετα να είναι πιό έντονο σε κάποιες περιοχές .
  2. Εφέ ουράνιου τόξου ή αεροδυναμικά ίχνη συμπύκνωσης: Σε αυτή τη περίπτωση ο αέρας που κινείται πάνω στο φτερό παγώνει και δημιουργεί συμπύκνωση μικροσταγονιδίων νερού σε διάφορα μεγέθη. Αυτές οι διαφορετικού μεγέθους παγωμένες σταγόνες έχουν διαφορετικές οπτικές ιδιότητες με αποτέλεσμα να επιρρεάζουν διαφορετικά μήκη φωτός . Έτσι έχουμε το εφέ του ουράνιου τόξου στις άκρες των πτερυγίων που δεν διαρκεί για πολύ ώρα.
  3. Διασταυρούμενα ίχνη: Αυτό το πλέγμα απο ίχνη που δημιουργείται στον ουρανό εξαρτάται απλά από τη συχνότητα των πτήσεων, τη κατεύθυνση των αεροπλάνων και τη κατεύθυνση του ανέμου.

Πάντως όλα τα αεροπλάνα δεν αφήνουν ίχνη συμπύκνωσης εφόσον έχουν διαφορετικού είδους κινητήρες ή γιατί κινούνται σε διαφορετικά υψόμετρα με αυξημένη ή όχι υγρασία.

Γιατι όμως αυξήθηκαν τα ίχνη συμπύκνωσης.

Σύμφωνα με τους ειδικούς τα ίχνη συμπύκνωσης έχουν αυξηθεί τελευταία γιατί:

  • υπάρχει πάρα πολύ μεγάλη αύξηση της εναέριας κυκλοφορίας έναντι αυτής που υπήρχε για παράδειγμα τη δεκαετία του ΄70,
  • άλλαξαν οι διαδικασίες εναέριας κυκλοφορίας παγκοσμίως προκειμένου να μειωθούν οι καθυστερήσεις οπότε διπλασιάσθηκε ο αριθμός των πτήσεων,
  • πετούν πλέον πολλαπλάσια αεροπλάνα, νέας τεχνολογίας, από 41.000 πόδια έως και 50.000 πόδια. Έχουν προστεθεί δηλαδή πολλά επίπεδα πτήσεων, με αποτέλεσμα οι αεροδιάδρομοι πλέον είναι πυκνοί σαν ιστός αράχνης, και τέλος
  • με τα εξελιγμένα όργανα πλοήγησης των σύχρονων αεροπλάνων μπορούν να εκτελούνται κατ΄ευθείαν διαδρομές (direct routes)κατόπιν σχετικής άδειας πάντα. Με αυτές τις κατ΄ευθείαν διαδρομές επίσης δημιουργούνται οι διασταυρούμενες λευκές γραμμές στον ουρανό.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close